Next (right)
home theater op maat organisatie op maat congres op maat feest op maat presentatie op maat teambuilding op maat over Maters & Roberti voor scholen nieuws referenties contact en links
home theater op maat locatietheater muzikale voorstellingen jeugdvoorstellingen kindervoorstellingen 1 kindervoorstellingen 2 kindervoorstellingen 3 kindervoorstellingen 4 seniorenvoorstellingen veenkracht organisatie op maat congres op maat feest op maat presentatie op maat teambuilding op maat over Maters & Roberti voor scholen nieuws referenties contact en links

Veenkracht, dansen op het veen

Reportage voorschouw 8 juli 2017 Reportage voorpremière 23 sept. 2017 veenkracht

Een splinternieuwe voorstelling, ook zeer geschikt voor bovenbouw P.O., hele V.O. en senioren. Te boeken door scholen, dorpshuizen, theaters, instellingen voor ouderen, bedrijven, enz, enz.

Een muzikale voorstelling in hypermoderne, mobiele setting, zodat ie vrijwel overal gespeeld kan worden. Om je te laten inspireren door d geschiedenis van de veenkoloniën, zodat je vanuit het heden met trots de toekomst van het gebied ingaat. Met holografische projectie door de tijden heen.

De voorstelling wordt gespeeld door Marion samen met Ellen Vierveijzer (alternate Rink Vegelin). Wim zorgt voor alle licht-, geluids- en video-effecten. De voorstelling wordt mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van en via de Stichting Kunst in Leven. Zie ook de website van de stichting.



Na maanden voorbereiden, bedenken en maken is nu, na een

stevige eindspurt, de voorstelling klaar. Op 23 september was

de voorpremière in het Keramisch museum in Nieuw Buinen.

De première is op 29 september in het Veenkoloniaal museum

in Veendam. Ook 30 september wordt VEENKRACHT daar gespeeld.


“VEENKRACHT, dansen op het veen” gaat over verleden, heden en vooral toekomst van de veenkoloniën. Over de glasblazers, die zich er vanuit ver in Duitsland vestigden, waardoor grote industriële bedrijvigheid ontstond. Over het bijzondere van het gebied, over samenwerken, zelf initiatief tonen en over het nieuwe de kans geven.


VEENKRACHT werd door theatermakers Maters & Roberti uit Buinen zo gemaakt, dat de voorstelling op veel plaatsen te spelen is. Nu worden mogelijkmakers gezocht om de voorstelling aan jongeren, senioren, veenkolonialen, scholieren, dorpsbewoners, enz. te kunnen laten zien. Voor de productie wordt samengewerkt met een groot aantal instellingen. Financiële ondersteuning komt o.a. van de stichting Kunst in Leven, provincie Drenthe, gemeente Borger-Odoorn en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Fietje Meijer maakt een dans. Maar in het veen smoort altijd alles, denkt ze, hier kan nooit iets, dus het lukt van geen kanten. Nicht Lotte uit Duitsland wil helpen. Maar zij is ondernemer en wetenschapper, dus of dat helpt met de creativiteit? En wat betekent dat vreemde kaartje bij het mysterieuze brok glas van opa, die in Nieuw Buinen glasblazer was in de gigantische fabriek? Terwijl de nichten proberen de code te kraken, wordt de rijke historie van het grensoverschrijdende veen duidelijk. Maar wat heb je daar aan? Is het veen alleen geschiedenis of zit er ook toekomst in? En bestaan er nog wel Walkyren vandaag de dag? In ieder geval is duidelijk dat er bijzondere krachten spelen in het veen…

Alle foto’s 8 juli Ker. Museum

VOORSCHOUW: 8 juli was in Keramisch Museum Goedewaagen de opening van een speciale glastentoonstelling van verzamelaar Henk Brans met bijzondere glazen voorwerpen van de voormalige Nieuw-Buinense glasfabriek van Nanninga. Een goed moment om voor het eerst iets te laten zien en horen van VEENKRACHT. Klik hiernaast voor foto’s van opening en voorschouw.

Het idee voor Veenkracht ontstond in het Keramisch Museum in Nieuw Buinen en is geïnspireerd door de belangrijke historische waarde van Nieuw Buinen voor de Nederlandse glasindustrie. Verder kijkend naar de veenkoloniën kun je vervolgens niet meer heen om de algemene rijke geschiedenis van landbouw en industrie in dit gebied. Op dit moment zijn er bovendien veel innovatieve ontwikkelingen gaande. Verbazend veel mensen zijn zich van dit verleden en heden niet bewust en zien dus ook niet hoe het veengebied in de toekomst kan bloeien. Een heel mooi gegeven om met een theatervoorstelling bij mensen onder de aandacht te brengen.

acceptant

Premièreperikelen

De “premières” van VEENKRACHT, dansen op het veen waren op 23, 29 en 30 september.

De 23e was meer een generale repititie/try-out. Een succesvolle voorstelling in het Keramisch Museum.

Over de officiële première op de 29e in het Veenkoloniaal Museum waren we minder tevreden. Helaas kon een deel van het publiek veel niet zien omdat er geen verhoogd podium was. Gelukkig waren er ook (zeer) positieve reacties.

Voor de voorstelling van de 30e hebben we de stoelen in Veendam anders neergezet en verder nog wat geschaafd. De reacties van het publiek waren overweldigend.

Premièreperikelen VEENKRACHT, dansen op het veen.


Een creatief proces met inspiratie en veel transpiratie leidt uiteindelijk tot een

voorstelling. Een voorstelling die er uitziet zoals je je maanden eerder ongeveer

voor ogen had. Met voor jezelf verrassende en vooraf niet verwachte wendingen.

Een proces onder druk. Altijd, want dat drijft het creatieve in ons, theatermakers,

aan. Druk die je jezelf, als natuurlijk, aandoet.


Ver van te voren werden data en locaties voor de première afgesproken. Heilige

data, want in de theaterwereld geldt dat de show, hoe dan ook, door moet gaan….

Zonder rekening te houden met wat de tijd verder, bijvoorbeeld privé, in petto

heeft. Ziekte, een overlijden en andere persoonlijke gebeurtenissen bemoeien

zich met het proces. Ondertussen moeten de voorbereidingen doorgaan:

schrijven, muziek maken, mensen bijeenbrengen, dansvideo’s en informatieve

video’s maken, zaken uitproberen, repeteren, decor maken en de vele techniek

bedenken, vormgeven en programmeren.


De voorschouw op 8 juli 2017 in het Keramisch Museum was een door Marion

gelezen en gezongen presentatie op basis van ongeveer de halve voorstelling.

VEENKRACHT in de dop dus. Goede reacties en een mooie TV-reportage waren

ons deel.


Na een zomer knetterhard werken en dealen met de nodige afleiders, werd het vanzelf tijd voor de eerste voorstellingen. Wel met het gevoel dat er meer fysiek gerepeteerd had kunnen worden. Het parool: vol positieve energie gewoon doorgaan. En dat deden we, Marion, Ellen en Wim, met o.a. de geweldige hulp van de mensen van onze technische ondersteuner Addlight.


Van Dunagro kregen we, door de vakantie pas op het allerlaatste moment, platen van veenkoloniale hennepvezel voor de decorstukken. De laatste lijmnaad van de tafel was nog niet eens droog toen we vrijdag 22 september voor het eerst de hele technische decorconstructie in elkaar knutselden. Inclusief alle licht-, video- en geluidsapparatuur en heel veel kabels. Te gast in het Keramisch Museum Goedewaagen te Nieuw Buinen mochten we daar hun centrale ruimte omtoveren tot een heus theatertje.


In dat Keramisch Museum vond, in een gesprek met conservator Friggo Visser, de geboorte plaats van wat uitgroeide tot VEENKRACHT en dus was daar de eerste voorstelling. Op 23 september speelden we er wat we noemden de voorpremière, eigenlijk de eerste try-out, eigenlijk de generale repetitie en technische doorloop. Jezelf meteen in het diepe gooien is ons niet onbekend, vandaar. Met succes, want zelf waren we niet ontevreden en de staande ovatie toonde duidelijk de waardering van het publiek. Wederom werd bovendien een fraaie TV-reportage ons deel.


Nog wat bijschaven en het vertrouwen in een goede première groeide nog meer. Tsja en dan vergeet je de hardhouten theaterwet, die zegt dat een slechte generale een goede première geeft en dat, helaas, het omgekeerde ook waar is. Natuurlijk helpt de wet van Murphy, als die de kans krijgt, graag mee.


We voelden ons zeer welkom in het Veenkoloniaal Museum, waar we 29 september om 10 uur arriveerden met alle flightcases en andere spullen. De voorstelling zou net passen in de filmzaal, wisten we. Dat was ook wel zo, maar de publieksruimte was nog smaller dan gedacht en de stoelen stonden met een middenpad en recht achterelkaar, dus zonder verspringing. Toen lieten we een professioneel steekje vallen, waar we bij aanvang van de voorstelling al flink spijt van hadden: we lieten de stoelopstelling ongemoeid en gingen zo ‘s avonds de première in.


Meer mensen dan verwacht, dus ook de achterste rijen gevuld, wat ongewenste omkleedvertragingen en nog het een en ander zorgden ervoor dat we niet tevreden waren over de premièrevoorstelling van VEENKRACHT en dat – nog belangrijker – een deel van het publiek ontevreden was over de ronduit belabberde zichtlijnen. Zo had, net als Wim helemaal achterin achter de knoppen, een behoorlijk aantal mensen geen glimp opgevangen van het brok ruw glas, dat een centrale rol speelt in de voorstelling. Gelukkig waren er ook (zeer) positieve reacties en kregen we van theatervrienden eerlijke en nuttige feedback. Toch kwamen we met een fikse kater thuis en baalden van het feit dat we niet hadden ingegrepen.


De volgende dag op tijd weer aanwezig, meteen de stoelopstelling aangepast en goede zichtlijnen gecreëerd. Overdag hadden we al een aantal details in scenes aangepast en kostuum- en lichtwisselingen versneld. 30 september speelden we ‘s avonds dan ook de goede en bedoelde voorstelling. Gelukkig, goed gevoel. Na afloop bleef het publiek nog minuten lang zitten om de voorstelling op zich te laten inwerken. Een bijzonder fenomeen, dat we niet eerder hadden meegemaakt. De reacties waren overweldigend.


Tijdens het afbreken en opruimen zondagmiddag 1 oktober kwam een medewerkster van het museum ons nogmaals deelgenoot maken van haar genieten van de voorstelling. Een mooie basis om op voort te borduren. Wij zijn er dus klaar voor om VEENKRACHT overal te brengen waar mensen ons hem willen laten spelen. Met de hulp van mogelijkmakers. En wij beloven natuurlijk extra kritisch te blijven, zodat heel het publiek “VEENKRACHT, dansen op het veen” perfect kan ervaren.

Marion en Wim Maters, Ellen Vierveijzer, Rink Vegelin.

Voorschouw VEENKRACHT, Keramisch Museum Goedewaagen, Nieuw Buinen, 8 juli 2017

veenkracht